Ir al contenido principal

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 5

Lev Semionovich Vygotsky
Lev Semionovich Vygotsky va néixer el 1896 i va morir el 1934. Era un psicòleg bielorús, un dels més destacats teòrics de la psicologia del desenvolupament, i fundador de la psicologia històrico-cultural. La seva teoria es situa dins el corrent del constructivisme. Aquest considera que el coneixement no és una cosa fixa i objectiva, sinó que es construeix, és a dir, és una elaboració individual i relativa que va canviant.
A partir d’ell, s’han desenvolupat diverses concepcions socials sobre l’aprenentatge. L’enfocament de Vygotsky consisteix en considerar a l’individu com el resultat del procés històric i social on el llenguatge desenvolupa un paper essencial. Per ell, el coneixement és un procés d’interacció entre el subjecte i el medi.

Els éssers humans construeixen la seva experiència, el seu propi coneixement i no només reben la informació processada per comprendre-la i utilitzar-la d’immediat. És necessari crear models mentals que pugin ser canviats, amplificats, reconstruïts i acomodar-los a noves situacions, ja que cada un de nosaltres genera’m el propi coneixement, les nostres pròpies regles i models mentals amb els que donam sentit i significat a les nostres experiències i accions. És el procés d’ajustar les nostres estructures mentals per interpretar i relacionar-nos amb l’ambient.
Com defineix el procés d’adquisició del llenguatge. Quins elements intervenen.
Quan naixem tenim funcions mentals inferiors i funciones mentals superiors que encara no estan desenvolupades. A través de la interacció amb els altres, anam aprenent, i anam desenvolupant les nostres funcions mentals superiors. Allò que s’aprèn depèn de les eines psicològiques, és a dir, d’eines per pensar, que tenim, i a la vegada, les eines psicològiques depenen de la cultura en que vivim. Els nostres pensaments, les nostres experiències, les nostres intencions i les nostres accions estan culturalment intervingudes.
Segons Vigotsky existeixen dos tipus de funciones mentals: les inferiors i les superiores.
- Les funcions mentals inferior: Són aquelles amb les que naixem, són les funcions naturals i estan determinades genèticament. El comportament derivat d’aquestes funcions és limitat, condicionat pel que podem fer. Limiten el comportament a una reacció o resposta ambient.
 - Les funcions mentals superiors: Les funcions mentals superiores, pensament i la memòria, s’adquireixen i es desenvolupen a través de la interacció social, ja que l’individu es troba en una societat específica amb una cultura concreta. Aquestes funcions mentals estan determinades per la forma de ser de la societat, és a dir, estan intervingudes culturalment. El coneixement és el resultat de la interacció social. En la interacció amb els altres adquirim consciència de nosaltres, aprenem l’ús dels símbols que, a la vegada, ens permeten pensar en formes cada vegada més complexes. Per a Vygotsky, a major interacció social l’individu es troba en una societat específica amb una cultura concreta. Aquestes funcions mentals estan determinades per la forma de ser de la societat, és a dir, estan intervingudes culturalment. El coneixement és el resultat de la interacció social. En la interacció amb els altres adquirim consciència de nosaltres, aprenem l’ús dels símbols que, a la vegada, ens permeten pensar en formes cada vegada més complexes. Per a Vygotsky, a major interacció social, major coneixement, més possibilitats d’actuar, més funcions mentals.
D’acord amb aquesta perspectiva, l’ésser humà és abans de res un ser cultural i això és el que estableix la diferència entre l’ésser humà i altres tipus d’éssers vius. El punt central d’aquesta distinció entre funciones mentals inferiors i superiors és que l’individu no es relaciona únicament en forma directa amb el seu ambient, sinó que també ho fa a través de la interacció amb els altres individus. Per a Vygotsky, les funcions mentals superiors es desenvolupen i apareixen en dos moments. En un primer moment, les habilitats psicològiques o funcions mentals superiors es manifesten en l’àmbit social i, en un segon moment, en l’àmbit individual. L’atenció, la memòria, la formulació de conceptes són primer un fenomen social i després, es transformen en una propietat de l’individu. La cultura transmet els continguts del coneixement i les eines per pensar. Aquestes dues coses es transmeten a través del llenguatge. Aquest és l’eina més potent que té l’home per pensar, ja que estructura la ment i els coneixements. A partir d’aquesta idea Vigotsky va arribar a la idea de la zona de desenvolupament pròxim. És la zona a la que els individus hi poden arribar amb l’ajuda dels altres, la diferència entre el que pot aconseguir un individu sol i el que pot aconseguir amb l’ajuda dels altres.
Quina relació estableix entre pensament i llenguatge. El llenguatge és l’eina que possibilita el cobrar consciència d’un mateix i l’exercitar el control voluntari de les accions. Segons Vigostky hi ha una profunda interconnexió entre el llenguatge oral (parla) i el desenvolupament dels conceptes mentals. El pensament i la paraula estan totalment lligats, ja que és la forma primària d’interacció amb amb les persones, i per tant, és l’eina psicològica amb la que l’individu s’apropia de la riquesa del coneixement, des de aquesta perspectiva, l’aprenentatge és el procés per qual les persones s’apropien del contingut, i al mateix temps, de les eines del pensament.

Comentarios

Entradas populares de este blog

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 4

 Piaget TEORIA COGNITIVA : Divisió del Desenvolupament Cognitiu: La teoria de Piaget descobreix els estadis de desenvolupament cognitiu des de la infància a l'adolescència: com les estructures psicològiques es desenvolupen a partir dels reflexos innats, s'organitzen durant la infància en esquemes de conducta, s'internalitzen durant el segon any de vida com models de pensament, i es desenvolupen durant la infància i l'adolescència en complexes estructures intel·lectuals que caracteritzen la vida adulta. PIAGET divideix el desenvolupament cognitiu en quatre períodes importants. Com defineix el procés d’adquisició del llenguatge? Quins elements hi intervenen? Segons Jean Piaget és un procés inherent, inalterable i evolutiu, el qual situa una sèrie de fases diferenciades que estan dividides segons el període d’edat, la capacitat potencial i el nivell de conducta probable.   1ª fase : Sensorio–motriu (0 a 2 anys): El llenguatge en aquesta fase és de tipus corporal; és a ...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 3

Noam Chomsky El corrent de pensament en què es situa la teoria de Chomsky és la teoria innatista o també coneguda com la teoria sobre el dispositiu d'emmagatzematge de la adquisició del llenguatge. Aquesta teoria es troba dins de la postura nativista i va ser formulada pel psicolingüístic Chomsky a finals dels anys cinquanta. Dins ella es postula que els principis del llenguatge són innats i no apresos. El llenguatge s'adquireix perquè els éssers humans estan biològicament programats per a això. Tots els éssers humans van a desenvolupar una llengua perquè estan preparats per a això, sense importar el grau de complexitat de la llengua. Els supòsits en què es fonamenta el model chomskyà són els següents:  L'aprenentatge del llenguatge és específic de l'ésser humà.  La imitació té pocs o cap efectes per aprendre el llenguatge dels altres.  Els intents de l'adult, dirigits a corregir els errors dels nens, no ajuden al desenvolupament del llenguatge.  La majoria...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 2

Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Psicòleg i principal exponent del conductisme radical. El conductisme es basa en l'estudi de la conducta i el comportament humà i animal. Pretenia la unificació del conductisme animal amb el conductisme humà, per mitjà de l'estudi de les tècniques de modificació de la conducta ja que, segons Skinner tant els humans com els animals tenen les mateixes lleis o normes a l'hora de desenvolupar les seves conductes. Va crear la Llei del Reforç a través de la reformulació de la Llei de l'Efecte de Thorndike. Aquesta llei va servir de base per a tot el seu estudi, ja que segons Skinner si una conducta és seguida d'un reforç hi ha més probabilitats de que es torni a produir aquesta conducta. Fou el pare del condicionament operant, oposat al condicionament clàssic: pel qual les conductes venen determinades per estímuls, la majoria d'aquests, innats. A més els estímuls provoquen respostes o conductes que poden ser condicionades. La p...