Noam Chomsky
El corrent de pensament en què es situa la teoria de Chomsky és la teoria innatista o també coneguda com la teoria sobre el dispositiu d'emmagatzematge de la adquisició del llenguatge.
Aquesta teoria es troba dins de la postura nativista i va ser formulada pel psicolingüístic Chomsky a finals dels anys cinquanta. Dins ella es postula que els principis del llenguatge són innats i no apresos. El llenguatge s'adquireix perquè els éssers humans estan biològicament programats per a això. Tots els éssers humans van a desenvolupar una llengua perquè estan preparats per a això, sense importar el grau de complexitat de la llengua.
Els supòsits en què es fonamenta el model chomskyà són els següents:
Chomsky també es basa en el generativisme diu que és un model de gramàtica que té unes regles i principis específics perquè el parlant pugui comprendre, parlar i produir totes les oracions de la seva pròpia llengua. Es caracteritza per ser una escola oposada al estructuralisme americà de Bloomfield. Aquí es mostren les relacions sintagmàtiques, és a dir les funcions gramaticals com concordança i funció de les paraules. D'altra banda, mitjançant el generativisme Chomsky tracta de demostrar perquè el conductisme és erroni. La sintaxi estudia les formes en què es combinen les paraules, així com les relacions sintagmàtiques, i paradigmàtiques és a dir la relació de sentit que hi ha entre els signes de la mateixa categoria que poden aparèixer en un mateix context
Teoria de l´adquisició del llenguatge
Noam Chomsky, com a representant de les teories innnatistes en l´adquisició del llenguatge postula que existeix en tot nin y nina un predisposició innata per l´aprenentatge del llenguatge, que no pot ser explicat pel medi extern ja que l´estructura de la llengua està determinada per estructures linguístiques específiques que restringeixen la seva adquisició.
Diu que algunes regles gramaticals són excesivament complexes com per que els nins puguin inventar-les, per tant aquestes habilitats no poden ser adquirides sino innatas.
Un nin no ha incorporat encara la cuantitat d´informació suficient com per el.laborar per si mateix un sistema tan complicat com el de la gramàtica de la seva llengua materna .
Segons aquesta teoria l´esse humà està biológicament predisposat a adquirir el llenguatge, degut a que les persones neixen amb un conjunt de facultats específiques que desenvolupen un paper important en l´adquisició del coneixement y la capacitat d´actuar lliurement en el medi extern.
La importància de la teoria innatista radica en que chomsky insisteix en l´aspecte creador de la capacitat que té qui empra el llenguatge per crear o produir un nombre infinit d´oracions que abans mai habien estat expresades ni escoltades.
Aquesta teoria contempla en primer lloc la predisposició innata que té l´esser humà per adquirir el llenguatge, planteja que les persones posseeixen un dispositiu d´adquisició del llenguatge que programa el cervell per analitzar el llenguatge escoltat y descifrar les seves regles.
Quina relació estableix entre pensament i llenguatge?
La relació entre llenguatge i pensament és una de les qüestions per resoldre de les ciències cognitives. Els pensaments es comuniquen mitjançant el llenguatge i hi ha molts investigadors que afirmen que també es codifica mitjançant aquests, és a dir, que quan una persona pensa formula oracions en una llengua concreta de manera inconscient. Conèixer un objecte implica donar-li nom i les relacions jeràrquiques entre els judicis inclouen connectors lingüístics. El llenguatge permet l’ abstracció, generalitzar més enllà de l’ experiència del moment i possibilita pensaments superiors, allunyats del animals. El generetivisme intentava arribar a entendre les regles del llenguatge universal que vehicula el pensament més enllà( o abans) de cada idioma particular.
El corrent de pensament en què es situa la teoria de Chomsky és la teoria innatista o també coneguda com la teoria sobre el dispositiu d'emmagatzematge de la adquisició del llenguatge.
Aquesta teoria es troba dins de la postura nativista i va ser formulada pel psicolingüístic Chomsky a finals dels anys cinquanta. Dins ella es postula que els principis del llenguatge són innats i no apresos. El llenguatge s'adquireix perquè els éssers humans estan biològicament programats per a això. Tots els éssers humans van a desenvolupar una llengua perquè estan preparats per a això, sense importar el grau de complexitat de la llengua.
Els supòsits en què es fonamenta el model chomskyà són els següents:
- L'aprenentatge del llenguatge és específic de l'ésser humà.
- La imitació té pocs o cap efectes per aprendre el llenguatge dels altres.
- Els intents de l'adult, dirigits a corregir els errors dels nens, no ajuden al desenvolupament del llenguatge.
- La majoria de les pronunciacions dels nens són creacions personals i no respostes apreses d'altres persones.
Chomsky també es basa en el generativisme diu que és un model de gramàtica que té unes regles i principis específics perquè el parlant pugui comprendre, parlar i produir totes les oracions de la seva pròpia llengua. Es caracteritza per ser una escola oposada al estructuralisme americà de Bloomfield. Aquí es mostren les relacions sintagmàtiques, és a dir les funcions gramaticals com concordança i funció de les paraules. D'altra banda, mitjançant el generativisme Chomsky tracta de demostrar perquè el conductisme és erroni. La sintaxi estudia les formes en què es combinen les paraules, així com les relacions sintagmàtiques, i paradigmàtiques és a dir la relació de sentit que hi ha entre els signes de la mateixa categoria que poden aparèixer en un mateix context
Teoria de l´adquisició del llenguatge
Noam Chomsky, com a representant de les teories innnatistes en l´adquisició del llenguatge postula que existeix en tot nin y nina un predisposició innata per l´aprenentatge del llenguatge, que no pot ser explicat pel medi extern ja que l´estructura de la llengua està determinada per estructures linguístiques específiques que restringeixen la seva adquisició.
Diu que algunes regles gramaticals són excesivament complexes com per que els nins puguin inventar-les, per tant aquestes habilitats no poden ser adquirides sino innatas.
Un nin no ha incorporat encara la cuantitat d´informació suficient com per el.laborar per si mateix un sistema tan complicat com el de la gramàtica de la seva llengua materna .
Segons aquesta teoria l´esse humà està biológicament predisposat a adquirir el llenguatge, degut a que les persones neixen amb un conjunt de facultats específiques que desenvolupen un paper important en l´adquisició del coneixement y la capacitat d´actuar lliurement en el medi extern.
La importància de la teoria innatista radica en que chomsky insisteix en l´aspecte creador de la capacitat que té qui empra el llenguatge per crear o produir un nombre infinit d´oracions que abans mai habien estat expresades ni escoltades.
Aquesta teoria contempla en primer lloc la predisposició innata que té l´esser humà per adquirir el llenguatge, planteja que les persones posseeixen un dispositiu d´adquisició del llenguatge que programa el cervell per analitzar el llenguatge escoltat y descifrar les seves regles.
Quina relació estableix entre pensament i llenguatge?
La relació entre llenguatge i pensament és una de les qüestions per resoldre de les ciències cognitives. Els pensaments es comuniquen mitjançant el llenguatge i hi ha molts investigadors que afirmen que també es codifica mitjançant aquests, és a dir, que quan una persona pensa formula oracions en una llengua concreta de manera inconscient. Conèixer un objecte implica donar-li nom i les relacions jeràrquiques entre els judicis inclouen connectors lingüístics. El llenguatge permet l’ abstracció, generalitzar més enllà de l’ experiència del moment i possibilita pensaments superiors, allunyats del animals. El generetivisme intentava arribar a entendre les regles del llenguatge universal que vehicula el pensament més enllà( o abans) de cada idioma particular.
Comentarios
Publicar un comentario