Ir al contenido principal

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 1

 Benjamin Lee Whorf
Benjamin Lee Whorf va néixer a Massachusetts el 1897 i va morir al 1941. Va ser un lingüista reconegut dels estats Units d’Amèrica. Als 34 anys va començar a estudiar lingüística a la universitat de Yale, allà on va ser deixeble molt proper de Edwar Sapir, amb el qual va formular la hipòtesi de Sapir-Whorf que estableix que hi ha una certa relació entre les categories gramaticals del llenguatge que una persona parla i la forma en que aquesta entén i conceptualitza el món.
Corrent en que se situa la seva teoria.
El corrent al que pertany Benjamin Lee Whorf és el determinisme lingüístic, el qual concreta que la llengua que parlam i els conceptes presents en la mateixa imposen o condicionen fortament el tipus de raonament, concepcions i idees de com es concep el món.
Procés d’adquisició del llenguatge: elements que hi intervenen.
A partir de la teoria de Benjamin Lee Whorf hem deduït que el procés d’adquisició del llenguatge ve determinat per la llengua materna, la família i l’entorn.
Relació entre pensament i llenguatge.
El determinisme iguala pensament i llenguatge, és a dir, els dos són iguals d’importants. El pensament depèn del llenguatge, per tant, la nostra concepció del món està determinada per les categories que el llenguatge ens proporciona, pensem com parlem.
Hi ha un exemple que reflexa aquesta relació, Benjamin Lee Whorf mencionava que els inuit tenien set paraules per a designar la neu (la neu quan cau, la neu quan esta enterra, la neu quan es transforma en gel,...) mentre que la llengua anglesa només en tenia una, aquest fet modificava la visió del món dels esquimals i els disposava a una forma d’existència diferent a les dels parlants d’una altra llengua.
Per tant, segons Benjamin Lee Whorf el nostre pensament esta condicionat pel nostre llenguatge.

Comentarios

Entradas populares de este blog

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 4

 Piaget TEORIA COGNITIVA : Divisió del Desenvolupament Cognitiu: La teoria de Piaget descobreix els estadis de desenvolupament cognitiu des de la infància a l'adolescència: com les estructures psicològiques es desenvolupen a partir dels reflexos innats, s'organitzen durant la infància en esquemes de conducta, s'internalitzen durant el segon any de vida com models de pensament, i es desenvolupen durant la infància i l'adolescència en complexes estructures intel·lectuals que caracteritzen la vida adulta. PIAGET divideix el desenvolupament cognitiu en quatre períodes importants. Com defineix el procés d’adquisició del llenguatge? Quins elements hi intervenen? Segons Jean Piaget és un procés inherent, inalterable i evolutiu, el qual situa una sèrie de fases diferenciades que estan dividides segons el període d’edat, la capacitat potencial i el nivell de conducta probable.   1ª fase : Sensorio–motriu (0 a 2 anys): El llenguatge en aquesta fase és de tipus corporal; és a ...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 3

Noam Chomsky El corrent de pensament en què es situa la teoria de Chomsky és la teoria innatista o també coneguda com la teoria sobre el dispositiu d'emmagatzematge de la adquisició del llenguatge. Aquesta teoria es troba dins de la postura nativista i va ser formulada pel psicolingüístic Chomsky a finals dels anys cinquanta. Dins ella es postula que els principis del llenguatge són innats i no apresos. El llenguatge s'adquireix perquè els éssers humans estan biològicament programats per a això. Tots els éssers humans van a desenvolupar una llengua perquè estan preparats per a això, sense importar el grau de complexitat de la llengua. Els supòsits en què es fonamenta el model chomskyà són els següents:  L'aprenentatge del llenguatge és específic de l'ésser humà.  La imitació té pocs o cap efectes per aprendre el llenguatge dels altres.  Els intents de l'adult, dirigits a corregir els errors dels nens, no ajuden al desenvolupament del llenguatge.  La majoria...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 2

Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Psicòleg i principal exponent del conductisme radical. El conductisme es basa en l'estudi de la conducta i el comportament humà i animal. Pretenia la unificació del conductisme animal amb el conductisme humà, per mitjà de l'estudi de les tècniques de modificació de la conducta ja que, segons Skinner tant els humans com els animals tenen les mateixes lleis o normes a l'hora de desenvolupar les seves conductes. Va crear la Llei del Reforç a través de la reformulació de la Llei de l'Efecte de Thorndike. Aquesta llei va servir de base per a tot el seu estudi, ja que segons Skinner si una conducta és seguida d'un reforç hi ha més probabilitats de que es torni a produir aquesta conducta. Fou el pare del condicionament operant, oposat al condicionament clàssic: pel qual les conductes venen determinades per estímuls, la majoria d'aquests, innats. A més els estímuls provoquen respostes o conductes que poden ser condicionades. La p...