Ir al contenido principal

L'explicació del text



L'explicació és l'aspecte més comprensiu del comentari de text i probablement el més difícil. Com ja hem indicat anteriorment, aquest no es pot dur a terme correctament si no hem entès la literalitat del text, i si no hem realitzat els passos anteriors (encara que sigui mentalment).
a) Partir de l'esquema jerarquitzat, alguns ho obliden i comencen la seva explicació exposant el pensament general de l'autor sense  tenir en compte el contingut del text.
b) Completar l'esquema anterior, o realitzar un de nou, amb els aspectes que desenvoluparem en l'explicació. En aquest és bo tenir present diversos elements:
• Partir de la idea principal del text (tesi) i de la problemàtica d'aquest.
• Indicar els antecedents filosòfics i les circumstàncies que generen aquest problema.
• Referir la situació del problema en l'evolució del pensament de l'autor i en l'obra a la qual pertany el text.
• Justificar les idees del text en relació amb el pensament de l'autor.
• Indicar solucions posteriors al problema del text.
• Redactar ordenadament i amb correcció tenint en compte l'esquema anterior.
Seguint aquests passos podràs arribar a comentar un text filosòfic amb suficient garantia d'èxit. Potser seguir aquests passos et sembli una mica forçat, però amb el temps aniràs aconseguint soltesa i aconseguiràs un estil personal.
És important que evitis els defectes típics d'una explicació: exposar el que un sap l'autor, repetir idees, reproduir el que apareix en el text, redactar de forma desordenada i sense un fil conductor, etc.

Comentarios

Entradas populares de este blog

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 4

 Piaget TEORIA COGNITIVA : Divisió del Desenvolupament Cognitiu: La teoria de Piaget descobreix els estadis de desenvolupament cognitiu des de la infància a l'adolescència: com les estructures psicològiques es desenvolupen a partir dels reflexos innats, s'organitzen durant la infància en esquemes de conducta, s'internalitzen durant el segon any de vida com models de pensament, i es desenvolupen durant la infància i l'adolescència en complexes estructures intel·lectuals que caracteritzen la vida adulta. PIAGET divideix el desenvolupament cognitiu en quatre períodes importants. Com defineix el procés d’adquisició del llenguatge? Quins elements hi intervenen? Segons Jean Piaget és un procés inherent, inalterable i evolutiu, el qual situa una sèrie de fases diferenciades que estan dividides segons el període d’edat, la capacitat potencial i el nivell de conducta probable.   1ª fase : Sensorio–motriu (0 a 2 anys): El llenguatge en aquesta fase és de tipus corporal; és a ...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 3

Noam Chomsky El corrent de pensament en què es situa la teoria de Chomsky és la teoria innatista o també coneguda com la teoria sobre el dispositiu d'emmagatzematge de la adquisició del llenguatge. Aquesta teoria es troba dins de la postura nativista i va ser formulada pel psicolingüístic Chomsky a finals dels anys cinquanta. Dins ella es postula que els principis del llenguatge són innats i no apresos. El llenguatge s'adquireix perquè els éssers humans estan biològicament programats per a això. Tots els éssers humans van a desenvolupar una llengua perquè estan preparats per a això, sense importar el grau de complexitat de la llengua. Els supòsits en què es fonamenta el model chomskyà són els següents:  L'aprenentatge del llenguatge és específic de l'ésser humà.  La imitació té pocs o cap efectes per aprendre el llenguatge dels altres.  Els intents de l'adult, dirigits a corregir els errors dels nens, no ajuden al desenvolupament del llenguatge.  La majoria...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 2

Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Psicòleg i principal exponent del conductisme radical. El conductisme es basa en l'estudi de la conducta i el comportament humà i animal. Pretenia la unificació del conductisme animal amb el conductisme humà, per mitjà de l'estudi de les tècniques de modificació de la conducta ja que, segons Skinner tant els humans com els animals tenen les mateixes lleis o normes a l'hora de desenvolupar les seves conductes. Va crear la Llei del Reforç a través de la reformulació de la Llei de l'Efecte de Thorndike. Aquesta llei va servir de base per a tot el seu estudi, ja que segons Skinner si una conducta és seguida d'un reforç hi ha més probabilitats de que es torni a produir aquesta conducta. Fou el pare del condicionament operant, oposat al condicionament clàssic: pel qual les conductes venen determinades per estímuls, la majoria d'aquests, innats. A més els estímuls provoquen respostes o conductes que poden ser condicionades. La p...