Reflexió filosòfica que considera l’home (þnqrwpoV, anthropos) com a objecte d’estudi en una perspectiva global.
Com a reflexió filosòfica
no és una ciència, sinó una anàlisi dels fonaments de la mateixa noció
de ser humà, i de la consideració d’aquest com a punt de partida de tot
coneixement sobre si mateix i sobre el món. En aquest sentit és, com diu
Max Scheler,
un pont entre les ciències i la metafísica. Per això, no és una
disciplina filosòfica que tracti d’establir apriorísticament les
característiques d’una pretesa essència humana immutable, sinó que
parteix de les ciències humanes, tals com la
antropologia física, la antropologia cultural, la
psicologia, la lingüística, la sociologia,
etc., per elaborar una reflexió sobre l’ésser humà en la seva
globalitat, capaç d’explicar com aquest ser humà és la condició de
possibilitat de tals ciències i, en general, de la conducta humana:
llenguatge, art, ciència, religió, mites, acció moral, agressivitat (veure text).
Per això, no es tracta d’un estudi particular sobre les característiques humanes, sinó una reflexió filosòfica i holística sobre l’ésser humà.
FREUD I MARX Marx viu al segle de les revolucions liberals contra els intents de restauració i el de la Revolució Industrial, de la transformació social ja iniciada el segle XVIII que comportà la consolidació del capitalisme. En diferents escrits, especialment en la grandiosa síntesi, El capital, Marx desenvoluparà la més completa denúncia a un sistema econòmic que justifica l'enriquiment d'uns pocs en base a l'empobriment i explotació de molts. Una denúncia i una sospita que, en aquest segle, s'ha transformat en una actitud generalitzada. Es sospita que l'ordre social i econòmic no és pròpiament humà (Marx); es sospita que la religió no acaba d'emancipar a l'home (Feuerbach); es sospita, fins i tot, que l'individu contemporani està psíquicament malalt (Freud); es sospita, en fi, que els valors existents ja no són vàlids (Nietzsche). A més tota l'obra de Marx -teoria i pràctica- sorgeix d'un impuls ètic, d'una crítica moral a l'estat de coses del seu moment històric; però no vol ésser un moralista sinó un científic. El seu anhel no és comprendre o interpretar el món, el seu anhel és transformar-lo. Transformar el món vol dir fer-lo més humà, vol dir crear un món en el qual l'home pugui arribar a ser ell mateix un cop superades les alienacions que el mutilen; per tot això el seu pensament és un humanisme. |
Piaget TEORIA COGNITIVA : Divisió del Desenvolupament Cognitiu: La teoria de Piaget descobreix els estadis de desenvolupament cognitiu des de la infància a l'adolescència: com les estructures psicològiques es desenvolupen a partir dels reflexos innats, s'organitzen durant la infància en esquemes de conducta, s'internalitzen durant el segon any de vida com models de pensament, i es desenvolupen durant la infància i l'adolescència en complexes estructures intel·lectuals que caracteritzen la vida adulta. PIAGET divideix el desenvolupament cognitiu en quatre períodes importants. Com defineix el procés d’adquisició del llenguatge? Quins elements hi intervenen? Segons Jean Piaget és un procés inherent, inalterable i evolutiu, el qual situa una sèrie de fases diferenciades que estan dividides segons el període d’edat, la capacitat potencial i el nivell de conducta probable. 1ª fase : Sensorio–motriu (0 a 2 anys): El llenguatge en aquesta fase és de tipus corporal; és a ...
Comentarios
Publicar un comentario