És evident que la ciutat-estat és una cosa natural i que
l'home és per natura un animal polític o social; i un home que per natura i no
merament per l'atzar, apolític o insociable, o ben és inferior en l'escala de
la humanitat, o ben està per sobre d'ella [...] i la raó per la qual l'home és
un animal polític en major grau que qualsevol abella o qualsevol animal gregari
és quelcom evident. La natura, efecte, segons diem, no fa res sense un fi
determinat, i l'home és l'únic entre els animals que posseeix el do del
llenguatge.
La simple veu, és veritat, pot indicar pena i plaer i, per
tant, la posseeixen també els altres animals [...], però el llenguatge té el fi
d'indicar allò profitós i allò nociu i, per consegüent, també el més just i
allò injust, ja que és particular propietat de l'home, que ho distingeix dels
altres animals, en ser l'únic que té la percepció del bé i del mal, del més
just i d'allò injust i de les altres qualitats morals, i és la comunitat i
participació en aquestes coses el que fa una família i una ciutat-estat.
Aristòtil Política, I,
1, 1253.
Comentarios
Publicar un comentario