Ir al contenido principal

hominització

Terme que va començar a usar-se al voltant dels anys 1950, i que es refereix a la consideració de la humanitat entesa com a fruit d’un procés, no com una realitat tancada en si mateixa i definida per sempre. Aquesta concepció va estretament lligada a l’evolucionisme especialment unit a l’obra de Darwin. D’aquesta manera la noció d’hominització se separa, tant de les concepcions fixistes, com de les concepcions mítiques i religioses sobre l’origen de l’ésser humà (veure textos), i tindria un antecedent remot en les tesis de Anaximandre (veure textos). En general, aquest terme designa, doncs, el conjunt de processos biogenètics i evolutius que han permès el sorgiment de l’actual homo sapiens sapiens a partir d’un grup de primats homínids de l’era terciària.
El procés d’hominització es caracteritza per importants transformacions somàtiques, de les quals les més important són:
  • 1) el bipedisme propi de la posició erecta, que suposa un important transformació de la pelvis, i que permet alliberar les extremitats anteriors;
  • 2) augment notable de la capacitat cranial, que permet un gran desenvolupament i complexitat de la massa encefàlica. S’acompanya d’un canvi en la posició del forat occipital, que permet descansar el crani sobre la columna vertebral sense veure’s oprimit per la potent musculatura del coll pròpia dels animals quadrúpedes o dels no plenament bípedes; (passeu el ratolí per veure la imatge)
  • 3) esquelet facial petit;
  • 4) aparició d’un aparell de fonació i desenvolupament de les àrees cerebrals de Broca i de Wernicke, directament relacionades amb el desenvolupament del llenguatge.
·         Aquestes transformacions van permetre la independització funcional del cervell i de les mans i, la conjunció de tots dos (que metafòrica i analògicament podríem considerar que simbolitzen la conjunció de la teoria i la pràctica), és la base fonamental de l’hominització, que suposa també transformacions psíquiques i adquisició d’habilitats: maneig i fabricació d’instruments, desenvolupament del llenguatge, del pensament, en suma, de la cultura.
·         La humanitat actual és l’homo sapiens sapiens, espècie del gènere homo. Aquest hauria comprès tres espècies: l’homo sapiens, l’homo erectus, i l’homo habilis, que haurien existit fa uns dos milions i mig d’anys (i seria el primer homo faber), i que haurien sorgit inicialment al continent africà. L’homo sapiens, procedent de l’homo erectus, hauria aparegut fa uns 300.000 anys; d’aquesta espècie hauria sorgit a Europa l’homo sapiens neanderthalensis que va desaparèixer fa uns 35.000 anys, deixant la via lliure al homo sapiens sapiens. És encara un tema controvertit el de les relacions entre els neanderthalensis i el dels sapiens sapiens, i és difícil saber si l’home modern va suplantar a l’home de Neanderthal eliminant-lo físicament o si es va sobreposar a aquell a través d’encreuaments. En qualsevol cas, tot i que encara no és clar si es tractava de dues espècies diferents o si formaven varietats d’una mateixa espècie, sí que pot afirmar-se que manifestaven grans diferències culturals.
Sobre els antecessors de les espècies del gènere homo no hi ha acord total entre els paleoantropòlegs (és la reactualització del vell tema de la baula perduda, actualment obsolet), i actualment se sostenen dues concepcions diferents. Una d’elles, la sostinguda pels famosos paleoantropòlegs Leakey, considera que ha d’existir un antecessor del homo habilis a partir del qual es va diferenciar una branca paral·lela, la delsaustralopitecus que, segons ells, no serien antecessors de l’home. Però una altra teoria desenvolupada actualment (i reforçada amb el descobriment en 1994-95 del australopitecus ramidus per part de Tim White), i formulada, entre d’altres per T. White i Donald Johanson, sosté que el nostre ancestre és el australopitecus afarensis, que al seu torn provindria del australopitecus ramidus. (passeu el ratolí per veure un gràfic).
Més recentment, Meave Leakey ha descobert l’australopitecus anamensis, l’antiguitat del qual (uns 4,1 milions d’anys) el fa anterior a l’australopitecus afarensis, però no tan antic com l’encara controvertit australopitecus ramidus.

Comentarios

Entradas populares de este blog

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 4

 Piaget TEORIA COGNITIVA : Divisió del Desenvolupament Cognitiu: La teoria de Piaget descobreix els estadis de desenvolupament cognitiu des de la infància a l'adolescència: com les estructures psicològiques es desenvolupen a partir dels reflexos innats, s'organitzen durant la infància en esquemes de conducta, s'internalitzen durant el segon any de vida com models de pensament, i es desenvolupen durant la infància i l'adolescència en complexes estructures intel·lectuals que caracteritzen la vida adulta. PIAGET divideix el desenvolupament cognitiu en quatre períodes importants. Com defineix el procés d’adquisició del llenguatge? Quins elements hi intervenen? Segons Jean Piaget és un procés inherent, inalterable i evolutiu, el qual situa una sèrie de fases diferenciades que estan dividides segons el període d’edat, la capacitat potencial i el nivell de conducta probable.   1ª fase : Sensorio–motriu (0 a 2 anys): El llenguatge en aquesta fase és de tipus corporal; és a ...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 3

Noam Chomsky El corrent de pensament en què es situa la teoria de Chomsky és la teoria innatista o també coneguda com la teoria sobre el dispositiu d'emmagatzematge de la adquisició del llenguatge. Aquesta teoria es troba dins de la postura nativista i va ser formulada pel psicolingüístic Chomsky a finals dels anys cinquanta. Dins ella es postula que els principis del llenguatge són innats i no apresos. El llenguatge s'adquireix perquè els éssers humans estan biològicament programats per a això. Tots els éssers humans van a desenvolupar una llengua perquè estan preparats per a això, sense importar el grau de complexitat de la llengua. Els supòsits en què es fonamenta el model chomskyà són els següents:  L'aprenentatge del llenguatge és específic de l'ésser humà.  La imitació té pocs o cap efectes per aprendre el llenguatge dels altres.  Els intents de l'adult, dirigits a corregir els errors dels nens, no ajuden al desenvolupament del llenguatge.  La majoria...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 2

Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Psicòleg i principal exponent del conductisme radical. El conductisme es basa en l'estudi de la conducta i el comportament humà i animal. Pretenia la unificació del conductisme animal amb el conductisme humà, per mitjà de l'estudi de les tècniques de modificació de la conducta ja que, segons Skinner tant els humans com els animals tenen les mateixes lleis o normes a l'hora de desenvolupar les seves conductes. Va crear la Llei del Reforç a través de la reformulació de la Llei de l'Efecte de Thorndike. Aquesta llei va servir de base per a tot el seu estudi, ja que segons Skinner si una conducta és seguida d'un reforç hi ha més probabilitats de que es torni a produir aquesta conducta. Fou el pare del condicionament operant, oposat al condicionament clàssic: pel qual les conductes venen determinades per estímuls, la majoria d'aquests, innats. A més els estímuls provoquen respostes o conductes que poden ser condicionades. La p...