Ir al contenido principal

Origen i adquisició del llenguatge




  http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/temaspequenosalvaje.htm#La%20verdadera%20historia%20del%20ni%C3%B1o%20salvaje%20de%20L%E2%80%99Aveyron

    Són els gens els que determinen que creixem com humans, que desenvolupem un llenguatge, un pensament conceptual i simbòlic?
                                    Què depèn dels gens i què de l'educació?

                     Al llarg dels temps, l'ésser humà ha anat desenvolupant aquesta autèntica eina social que és la comunicació, millorant amb el pas dels segles, i fent-la més eficaç i elaborada. En cada context, s'han elaborat codis simbòlics diferents, però amb característiques comunes i equiparables. Destaquen, particularment, els diferents idiomes i dialectes, així com el desenvolupament d'altres «llenguatges», com la iconografia, la llengua de signes i gestual de les persones sordes, els sistemes de programació informàtica, etc.
                             
                             Noam Chomsky es va guanyar un passatge a la posteritat el 1957. Tenia 29 anys quan va publicar un assaig clau de la lingüística moderna: Estructures sintàctiques. Fins llavors, se solia pensar que el llenguatge humà s'adquiria mitjançant l'aprenentatge, però Chomsky va argumentar que existia un dispositiu cerebral innat, l '"òrgan del llenguatge", amb el qual els nadons aprenien a usar les paraules de forma gairebé instintiva. El llenguatge, en definitiva, s'hereta. Chomsky es va guanyar uns quants enemics, entre altres, lingüistes d'escoles rivals i ... micos amb ganes d'aprendre anglès.
                      Però en El 1973, el professor Herbert Terrace, especialista en psicologia del comportament de la Universitat de Columbia, va voler demostrar-li a Chomsky que el llenguatge s'aprèn. Ho va fer amb l'ajuda d'un monito nadó rebatejat per a l'ocasió com, atenció, Nim Chimpsky.
Terrace va enviar a Chimpsky a viure a un pis de Nova York amb una parella d'estudiants de psicologia. Amb totes les comoditats d'un nadó humà: dret a coallitar, carícies i llibertat per jugar. Fins que, en ple procés d'aprenentatge, van començar els problemes: escassetat de fons per a l'experiment, esgotament de la família adoptiva, etc. Chimpsky passa de mà en fins a acabar una altra vegada entre micos i donar lloc a una gran paradoxa: com un Victor d'Aveyron invertit, Nim no aconsegueix adaptar-se entre els seus i prefereix la companyia humana. El simi va aprendre unes cent paraules amb llengua de signes, però l'experiment no va aconseguir demostrar si el seu no era més que una simple imitació i repetició automàtica del que veia.
Les peripècies de Chimpsky van arribar el 2011 a Sundance en forma de documental: Projecte Nim http://www.youtube.com/watch?v=e_vha0FI0j8 
 
Qüestió a resoldre pels alumnes:
El llenguatge juga un paper fonamental en el procés de socialització. Va arribar Victor a comprendre i usar el llenguatge?.Argumenta  la teva resposta.



Comentarios

Entradas populares de este blog

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 4

 Piaget TEORIA COGNITIVA : Divisió del Desenvolupament Cognitiu: La teoria de Piaget descobreix els estadis de desenvolupament cognitiu des de la infància a l'adolescència: com les estructures psicològiques es desenvolupen a partir dels reflexos innats, s'organitzen durant la infància en esquemes de conducta, s'internalitzen durant el segon any de vida com models de pensament, i es desenvolupen durant la infància i l'adolescència en complexes estructures intel·lectuals que caracteritzen la vida adulta. PIAGET divideix el desenvolupament cognitiu en quatre períodes importants. Com defineix el procés d’adquisició del llenguatge? Quins elements hi intervenen? Segons Jean Piaget és un procés inherent, inalterable i evolutiu, el qual situa una sèrie de fases diferenciades que estan dividides segons el període d’edat, la capacitat potencial i el nivell de conducta probable.   1ª fase : Sensorio–motriu (0 a 2 anys): El llenguatge en aquesta fase és de tipus corporal; és a ...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 3

Noam Chomsky El corrent de pensament en què es situa la teoria de Chomsky és la teoria innatista o també coneguda com la teoria sobre el dispositiu d'emmagatzematge de la adquisició del llenguatge. Aquesta teoria es troba dins de la postura nativista i va ser formulada pel psicolingüístic Chomsky a finals dels anys cinquanta. Dins ella es postula que els principis del llenguatge són innats i no apresos. El llenguatge s'adquireix perquè els éssers humans estan biològicament programats per a això. Tots els éssers humans van a desenvolupar una llengua perquè estan preparats per a això, sense importar el grau de complexitat de la llengua. Els supòsits en què es fonamenta el model chomskyà són els següents:  L'aprenentatge del llenguatge és específic de l'ésser humà.  La imitació té pocs o cap efectes per aprendre el llenguatge dels altres.  Els intents de l'adult, dirigits a corregir els errors dels nens, no ajuden al desenvolupament del llenguatge.  La majoria...

TEORIES SOBRE L’ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 2

Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Psicòleg i principal exponent del conductisme radical. El conductisme es basa en l'estudi de la conducta i el comportament humà i animal. Pretenia la unificació del conductisme animal amb el conductisme humà, per mitjà de l'estudi de les tècniques de modificació de la conducta ja que, segons Skinner tant els humans com els animals tenen les mateixes lleis o normes a l'hora de desenvolupar les seves conductes. Va crear la Llei del Reforç a través de la reformulació de la Llei de l'Efecte de Thorndike. Aquesta llei va servir de base per a tot el seu estudi, ja que segons Skinner si una conducta és seguida d'un reforç hi ha més probabilitats de que es torni a produir aquesta conducta. Fou el pare del condicionament operant, oposat al condicionament clàssic: pel qual les conductes venen determinades per estímuls, la majoria d'aquests, innats. A més els estímuls provoquen respostes o conductes que poden ser condicionades. La p...